Keď učím mladších začiatočníkov, rada s nimi na lekciách čítam knihy. Sú príjemným spestením výučby a deti sa vo svojej rozkošnej spontánnosti radi zabávajú imitovaním hlasov postáv, zvukov zvierat či spievaním. Navyše, pri čítaní si študenti nenútene osvoja novú slovnú zásobu a vnímajú španielsky text v rámci príbehu, ktorý ich baví, no proste celé dobré to je.

Dnes vám napíšem niečo o knižkách (pre účely tohto článku budem z dôvodu rozsahu publikácii používať zdrobneninu) z vydavateľstva Eli – Lecturas infantiles y juveniles, ktorých cena sa v kníhkupectvách pohybuje okolo 8 – 9 EUR. Vybrala som si dve knihy určené pre deti a mladších tínedžerov: “Abuelita Anita y el Pirata” (Starká Anita a pirát), úroveň A0 a “PB3 y las verduras” (PB3 a zelenina), úroveň A1.

Ako tieto malé dielka vyzerajú? Na prebale oboch kníh sa nachádza ilustrovaný slovník zobrazujúci predmety, ktoré sa budú spomínať v deji. Na každej z približne 30 strán je krátky text doplnený praktickými ilustráciami, ktoré ozrejmujú to, o čom sa píše. Práve vďaka výstižným obrázkom je možné prečítať si s deťmi knihu aj bez použitia slovenského jazyka. Dejom nás sprevádzajú  sympatické postavy, s ktorých charakterom sa deti radi stotožnia – statočný pirát, nezbední študenti, smiešny mimozemšťan. Témy sú zaujímavé pre chlapcov i dievčatá: priateľstvo, odvaha, dobrodružstvo, mágia. V závere publikácií sú cvičenia rôzneho typu, ako napríklad cvičenie na slovnú zásobu, na spájanie, voľba slov z dvoch možností, dopĺňanie slov, či kreslenie podľa opisu. Ako dlho trvá prečítať jednu knihu? Textu nie je veľa, dá sa to zvládnuť za hodinku spolu s komentovaním každej strany a s robením cvičení. Ja z dôvodu diverzity knihu rada rozdelím na dve-tri časti, aby sme nestrávili celú lekciu jednou aktivitou. PLUSY:

+ prehľadnosť

+ ilustrované slovníky, aj úplní začiatočníci rozumejú deju

+ kombinácia priamej a nepriamej reči, vďaka čomu mladí čitatelia vidia použitie slovies v rozličných osobách

+ sympatické postavy

+ hoci je kniha pre deti, dej nie je primitívny a záver sa nedá ľahko predvídať

+ čítanie replík nahlas je veľmi zábavné, najmä ak je študentov viac

+ cvičenia sú intuitívne, slúžia skôr na potvrdenie naučených vedomostí ako na preskúšanie

MÍNUSY:

– Nahrávka je pridaná na CD, myslím si, že by bolo praktickejšie, ak by sa dali nahrávky prehrať/ stiahnuť cez internet.

– Aj v úrovni označenej anej ako A0 nájdeme slová, ktorým začiatočníci nerozumejú a nevedia ich sami odvodiť, pre úplné porozumenie je treba mať pri sebe lektora či slovník.

– V závere mi trochu chýba prehľadné zhrnutie gramatických poznatkov.

Tieto knihy sú z vydavateľstva Eli a spolu s inými sa dajú kúpiť v rôznych kníhkupectvách alebo na internete. Ak by ste si radi pozreli väčší výber publikácii, neváhajte sa pozrieť na stránku vydavateľstva.