Doučovanie španielčiny u mňa najčastejšie vyhľadávajú 2 skupiny študentov:

1. študenti, ktorí si potrebujú zlepšiť známky (aj tie veľmi “zlé”), nabrať odvahu konverzovať, pripraviť sa na maturitu či inú skúšku.

2. študenti, ktorí túžia svoju španielčinu rozvíjať, pretože im školská španielčina nestačí, chcú sa jazykom skutočne dohodovoriť a vedieť ho aktívne používať

V tomto článku chcem písať o tom, ako prebiehajú moje spolupráce s tínedžermi, ako vnímam svoju úlohu lektorky, ako často je vhodné mávať lekcie a kedy študent uvidí výsledky svojho “doučka”. 🙂 Ešte predtým, ako sa do toho pustím, by som rada uviedla, že s doučovaním tínedžerov som začala ešte v dobe, keď som sama bola “teen”. Odvtedy už prešlo viac ako 8 rokov a vytvorila som systém spoluprác šitých na mieru, vďaka ktorému má väčšina mojich študákov rýchly progres a jednotky na vysvedčku.

Tu je niekoľko recenzií mojich študentov – tínedžerov:

Raška: "Buenos dias! Kika je úplne super zlatá a vždy pripravená doučovateľka. Menila som školu a tak som musela „prekonvertovať“ z francúzštiny na španielčinu. S Kikou mi to trvalo len 7 hodín! Za 7 hodín som dobehla spolužiakov, ktorí sa španielčinu učili 4 mesiace! Kika má totiž pripravené veľmi efektné a zábavné hry, aktivity aj cvičenia, vďaka ktorým som to zvládla ♥️ (nevynechali sme samozrejme ani počúvanie niektorých španielskych hitov ). Všetkým odporúčam KIKU !!!"
Alexandra: Kika je tá, ktorú hľadáte pri učení španielčiny! Má profesionálny, ale priateľský prístup. Je dokonalo pripravená na každú hodinu, počas ktorej nepočujete nič iné iba španielčinu, čo je veľmi nápomocné, či ste začiatočníkom, alebo máte španielčinu v malíčku. Je milá, vtipná a veľmi trpezlivá, čo považujem za najdôležitejšie. Nikdy som si nemyslela, že je možné, aby som sa jazyk učiť chcela, ale Kika mi úplne zmenila pohľad. ?

Ben: Lekcie španielčiny mi veľmi pomáhajú, odkedy na ne chodím a cítim veľký pokrok vo svojej španielčine. Na všetkych hodinách prebereme trošku gramatiky, potom si dáme konverzáciu, a niekedy si zahráme aj nejakú španielsku hru. Tiež pozerávame videá o ktorých potom musím rozprávať ako som ich pochopil a o čom boli. Keď v škole nejakej téme nepochopím na lekciách španielčiny je mi vždy veľmi dobre vysvetlená a aj si túto tému vyskúšame na nejakých úlohách. Odkedy mám tieto lekcie dostávam samé jednotky v škole a perfektne chápem všetky témy zo školy. Väcšinou sa naučím aj nejaké nové témy ktoré potom viem využiť v škole ale aj v iných situáciach.
Laura: Veľmi príjemná, milá a vtipná. Hodiny sú jednoducho veľmi zábavné, a španielčina zrazu nie je niečo, čo musím, ale čo chcem. ? 
Lea: "Tieto hodiny, co som mohla mat cest zdokonalit sa v spanielcine, boli uzasne, vela novych veci som sa naucila. Ja osobne som vyskusala vela doucovateliek, ale zo vsetkych je najlepsia ona Kristina – mila, vtipna, chytra baba."
Matej: Kristína je veľmi kvalitná doučovateľka španielčiny, najväčšou výhodou jej hodín je ich flexibilita a prispôsobivosť podľa potrieb študenta. Okrem toho, že jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom učí španielčinu s dôrazom najmä na jej používanie v konverzácii, takže na hodinách rozhodne nebýva nuda, sa hodina vždy prispôsobí akútnym potrebám študenta v prípade napríklad písomky v škole. Nemám naozaj jej hodinám čo vytknúť a ak hľadáte pútavý, kvalitný a flexibilný spôsob štúdia španielčiny, Kristína je naozaj vynikajúca.
Naty: Kika mi pomohla zlepšiť známku zo španielčiny z 3 na 1. Pomohla mi, aby som sa nebála rozprávať po španielsky a bola ku mne stále veľmi milá. Hlavne z gramatiky mi všetko vysvetlila tak, že som to hneď pochopila. Keď som mala pred písomkou, zavolala som jej a našla si na mňa čas aj cez víkend. Ďakujem.

Samuel: Kristína ma doučila španielčinu výborne a tiež mi pomohla zmeniť prístup k učeniu tohoto jazyku k lepšiemu a naučila ma, ako nájsť v španielčine krásu a mať tento jazyk rád. Hodiny s ňou sú záživné aj zábavné a celkovo ma toto doučko baví. Tak isto aj prostredie pod hradom a výhľad na hrad je upokojujúci. Kristína je tiež veľmi tolerantná, keď niekedy, hoci nerád, meškám. Neviem co ďalej povedať skrátka kto sa chce doručiť španielsky a celkovo prístup – vrelo odporúčam Kristínu.

Julka: Super, Kika je vždy na hodinu pripravená, posiela kvalitné materiály, z každej hodiny sa vždy veľa naučím a k tomu ešte aj zábavnou formou. odporúčam ?

Čo je úlohou lektorky/lektora?

Pracovať s mladými ľuďmi vnímam ako radosť a obrovskú zodpovednosť, lebo sama som počas štúdia mala skúsenosti s rôznymi učiteľmi. Od tých, čo motivovali a inšpirovali, až po tých, čo vo mne svojím prístupom vzbudzovali pocity z úplne opačného spektra… Mojím cieľom je ukázať študentom radosť zo vzdelávania, pretože znalosť španielčiny bude možno jedna z najlepších investícií do ich budúcnosti.

Ako lektorka mám česť vidieť, ako sa zo študenta, ktorý sa na hodine španielčiny v škole hanbil rozprávať a mal stres pred učiteľom, stáva sebavedomý mladý človek, ktorý je v komunikácii čoraz sebaistejší. Alebo ako sa mladej slečne postupne plní sen a na instagram píše popisy k svojím fotkám v tomto krásnom jazyku. To je pre mňa, ako lektorku a doučovateľku, najväčšia radosť a zadosťučinenie. Študent by sa mal na lekciách cítiť vždy komfortne a bezpečne.

Keď je vaše dieťa na základnej alebo strednej škole, je schopné absorbovať nesmierne veľa vedomostí. To, čo ich baví a je pre nich dôležité, si dokážu zapamätať veľmi ľahko. Pri správne zvolených metódach sa na nich jazyk doslova nalepí. Niekedy sa stáva, že v škole je v skupine napríklad 15 žiakov, ale každý má inú úroveň, inú rýchlosť učenia, inú motiváciu. Pre niekoho je tempo učiteľa príliš rýchle a nestíha, pre iného príliš pomalé a častokrát sa nedostane ani k slovu, takže síce ako tak rozumie, ale vlastne ani nevie, či vie rozprávať a jazyk využívať v praxi.

Ak sa študent v škole na hodine španielčiny dostane k slovu len na pár minút dva krát týždenne, ťažko bude v jazyku sebaistý. 

Na doučkách sú témy prispôsobené záujmom študenta a celých 60 minút lekcie je využitých naplno. Nestrácame čas tým, čo študent už vie. Naopak, sústredíme sa na to, čo je pre neho zložitejšie a z konverzácií vyberáme také témy, ktoré su pre neho praktické, zaujímavé a užitočné.

S pomocou lektora je napríklad aj príprava na písomku či na ústne odpovede efektívna. Viem odhadnúť, aké typy úloh sa môžu vyskytnúť na teste, ako učitelia formulujú otázky pri ústnych odpovediach či aké témy esejí sa zvyknú písať pri konkrétnych ročníkoch. To všetko spolu so študentom na lekciách trénujeme a vďaka tomu sa pri skúšaní čí písomných prácach cíti pokojnejšie a sebavedomejšie.

Ako často mávať hodiny? Ako dlho?

V prípade bežného doučka, ak študent nemá vážne ťažkosti s jazykom či so známkami v škole, je vhodná frekvencia 1 x 60 minút týždenne. 

Najefektívnejšie je dlhodobé pravidelné doučovanie. Aby som mohla študentovi pripraviť program lekcií na mieru, potrebujem ho najskôr spoznať, zistiť jeho úroveň v španielčine, silné a slabšie stránky, záujmy, spoznať jeho osobnosť. Na to slúži prvých pár lekcií. Od nich sa následne odvíja obsah ďalších stretnutí. Naučiť sa jazyk je proces, na ktorý treba stratégiu a systém. Z toho dôvodu uprednostňujem dlhodobé spolupráce, teda počas celého školského roka, prípadne aj cez prázdniny.

Niekedy sa stane, že študent potrebuje nárazové doučovanie – pred testom, maturitou, chce si zlepšiť známky, pripravuje sa na komisionálky, atď. Vtedy je vhodné mať intenzívnejšie doučovanie – 3 x – 4 x do týždňa. Poskytujem aj takéto služby a v tom prípade je dobré dohodnúť si vyšší počet lekcií za kratší čas, prípadne dlhšie trvanie hodín (90 alebo 120 minútovky).

Dôležité info: Ak zvažujete pre seba či svoje dieťa nárazové intenzívne doučovanie (pred písomkami, maturitou,…), nenechávajte si to na poslednú chvíľu, pretože kvalitní lektori mávajú väčšinou obsadené termíny na niekoľko mesiacov dopredu. Často sa mi stáva, že ma študent alebo jeho rodič osloví až keď situácia vygraduje (študent prepadá čaká ho posledná rozhodujúca písomka, o týždeň je maturita, atď.). To je ako hasiť horiaci dom pohárom vody alebo natrieť si SPF krém vo chvíli, keď ste už spálený ako rak…

Kedy uvidíme výsledky doučka?

Skvelá otázka, ale zároveň je ťažké na ňu odpovedať, pretože každý študent má inú počiatočnú úroveň, iné tempo a inú úroveň, na ako sa potrebuje dostať.

Pre predstavivosť si to prirovnajme k cvičeniu a stravovaniu. Ak sme vo forme a zdraví, stačí nám udržiavať sa.  Ak sa rozhodneme stať sa profíkom, tréning bude náročný a bude vyžadovať veľa času. A, samozrejme, ak chce schudnúť človek s výraznou nadváhou, musí vynaložiť oveľa väčšie úsilie a byť trpezlivý, kým uvidí výsledky.

Len pravidelné a systematické úsilie prinesie dlhodobý výsledok a rovnako je to aj v učení sa jazyka.

Študenta musí tento proces baviť a mal by sa chcieť učiť. Verím, že keď sa chce, všetko sa dá. Súčasťou procesu výučby je preto aj istý čas samostatnej práce zo strany študenta – napríklad naučenie sa slovíčok v primeranom množstve, vypracovanie domácej úlohy, pozretie si videa či vypočutie podcastu v španielčine. Mojim študentom  zadávam konkrétne úlohy prispôsobené ich aktuálnej jazykovej úrovni (napríklad: “Pozri si toto 10-minútové video a na najbližšej hodine sa o ňom budeme rozprávať.”

Alebo: “Napíš prosím článok o tom, čo sa dá vidieť a robiť na mieste, ktoré si navštívil cez prázdniny.”). Tiež študentom priebežne poskytujem rôzne zdroje, z ktorých môžu sami čerpať, a ak prejavia záujem, nechávam im úplne voľnú ruku v tom, čo budú robiť pre rozvoj svojej španielčiny. Či budú pozerať videá, prekladať si pesničky, písať si po španielsky denníček, čítať články, alebo sa hrať v appke Doulingo, všetky možnosti sú skvelé. Hlavné je mať pravidelný kontakt s jazykom.

V prípade, že by ste mali záujem, aby som Vaše dieťa doučovala alebo učila po španielsky, prosím, kontaktujte ma na mail kristina.uhnakova@gmail.com