stúpanie zo Sa Calobra na Colls dels Reis

Od aprílového pobytu na Mallorce ubehli už dva celé mesiace. Keď toto píšem, na Slovensko už dorazila vlna horúčav a bicykle vytiahli už aj tí najteplomilnejší. Je ľahké dať sa uchlácholiť prívetivosťou počasia, skorým svitom a dlhými večermi. Jún na dvoch kolesách bol u nás doma fajn. No aj tak sa chcem obzrieť späť a dostatočne doceniť dôvody, prečo je cyklistika na Mallorce, najväčšom z Baleárskych ostrovov, dobrý nápad aj v apríli.

Príjemný apríl, kvalitné cesty, španielska pohoda

Vybrať sa na Mallorcu za cyklistikou má podobné výhody ako vydať sa na Tenerife – príjemná klíma aj mimo leta a výborná kvalita ciest. A k tomu pravdaže všetko to dobré, čo súvisí so Španielskom – pre mňa osobne jedlo a pohodová mentalita. Zároveň sú tieto 2 ostrovy výrazne odlišné. Nečudo, sú od seba podobne ďaleko ako Gabčíkovo od nórskych Lofotov. Zatiaľ čo na Tenerife je večná jar a aj na Vianoce je to na krátky dres, na Mallorcu sme prišli v polke apríla a prvé dni boli chladnejšie a na dlhý rukáv. Keď sa však rozišli oblaky, bolo veľmi príjemne.

Serra de Tramuntana – ihrisko cyklistov

Pozdĺž celej vrchnej časti ostrova sa tiahne pohorie Serra de Tramuntana, tak to poviem pre jednoduchosť. Jednička z maturity z geografie mi dáva za povinnosť upresniť, že žiadne “hore” a “dole” v zemepise neexistuje a že Tramuntana vedie od juhozápadu ostrova po severovýchod. Počas pobytu bola mojím ihriskom a je ním pre každého cyklistu, ktorý sa príde na tento krásny ostrov namiesto leňošenia trápiť a tvrdohlavo odporovať zákonom fyziky.

Najvyššie položená sprístupnená spevnená cesta Mallorcy je vo výške “len” okolo 860 metrov. Tento bod sa nachádza pod najvyšším vrchom ostrova Puig Major (1436 m.n.m) . Naň síce asfaltka vedie, je to však vojenský areál a vstup doňho je zakázaný. Pri údaji 860 metrov zrejme srdce žiadneho vášnivého “vrchára” neposkočí. Tramuntana nie je o výške. Mne sa najviac páči rozmanitosť trás, ktoré ponúka.

Do Tramuntany sa dá “vstúpiť” rôznymi spôsobmi a z pohľadu cyklistu je výhodné bývať v niektorom z mestečiek na jej južnom úpätí. Pre tých, ktorých základňou je okolie zálivu Pollença na severovýchode ostrova, tak, ako to bolo pre mňa, sú kopce Tramuntany naskok. Prvou z mojich mallorských skúšok bol Coll de Femenia (515). S touto nadmorskou výškou vyznieva ako trpaslík porovnateľný s bežným cieľom cyklistov v Malých Karpatoch. Na Slovensku sa ale výjazdy nazačínajú od hladiny mora. Od Coll de Femenia je to už potom “hore a dole” cestou MA-10 naprieč Tramuntanou. Zákruty, stúpania a klesania nemajú na tejto ceste konca.

Slávna Sa Calobra (Coll dels Reis)

To najlepšie, čo Tramuntana ponúka, sa ale deje mimo cesty MA-10. Mnoho cyklistov príde na Mallorcu práve kvôli tomu, aby z tejto cesty odbočili k Sa Calobra, dedinke s pár domami, reštauráciami a malou plážou. Dedinka je malebná, no v tomto prípade doslova platí, že cesta je cieľ. Tento skvost vybudoval inžinier Antonio Parietti (Španiel, nie Talian) v medzivojnovom období. Dôvody neboli typicky pragmatické – prepojiť mestá – ako je to pri výstavbe väčšiny ciest a diaľnic. Parietti mal víziu vytvoriť podmienky pre motoristický turizmus. Bolo to ešte v dobe, keď bola Mallorca “panenská”, no jej turistický potenciál bol evidentný. Vačšinou sme zvyknutí kopec vystúpať predtým, ako ho môžeme zjazdiť. Tu je to naopak. Po odbočení z cesty MA-10 nasleduje 2.5-kilometrové stúpanie na Coll dels Reis, stadiaľ zjazd takmer 10km spomínanou cestou do dedinky Sa Calobra a potom naspäť na Coll dels Reis. Aj keď sa často hovorí o stúpaní na Sa Calobru, kopec je v skutočnosti Colls dels Reis.

Stúpania, zjazdy a kaviarne

Tu je zoznam niekoľkých ďaľších miest na Mallorce, z ktorých niektoré som si užil ešte viac ako Sa Calobru:

  • Coll de Sa Bataia – moje nové najobľúbenejšie stúpanie. Príjemný gradient, krásny asfalt a serpentíny. V apríli 2021 som mal šťastie na menšiu premávku. Sa Bataia si bude ešte nálepku obľúbeného stúpania musieť obhájiť aj mimo pandémie… Na vrchole je čerpacia stanica Repsol, ktorá má z nejakého dôvodu v cyklistických kruhoch takmer mýtický status. A ak si chcete s miestnymi cyklistami pokecať v ich jazyku, budú sa vám hodiť základy cestovateľskej španielčiny.
vrchol stúpania Coll de sa Bataia
  • Port de Valldemossa – malá dedinka s prístavom a mólom. Cesta, alebo skôr cestička, ktorá sem vedie, miestami ledva stačí pre jedno auto. Skvelá alternatíva k populárnej Sa Calobre a skrytý cyklistický poklad.
  • Zjazd z Puig Major do mesta Sóller – skoré načasovanie zabezpečilo, že som mal pravý pruh celý pre seba, zatiaľčo opačným smerom stúpali početné skupinky cyklistov. Vždy som rád v pozícii, kedy ja klesám a zdravím stúpajúceho cyklistu.
  • Cycling Planet – kaviareň v dedinke Alaró – veľmi príjemné prostredie, káva a perfektné zákusky na posilnenie
  • Sa Ruta Verda – kaviareň v mestečku Caimari, kde začína stúpanie na Coll de Sa Bataia
  • Mys Formentor – cesta, ktorá sem vedie, je považovaná za jednu z najscénickejších ciest v Európe.

Už sa neviem dočkať, kedy si ich budem môcť naživo pripomenúť!

Ak si chcete o tomto nádhernom ostrove prečítať ešte viac, Kika sa o ňom rozpísala z necyklistického pohľadu vo svojom článku Jarná dovolenka na Mallorce. A ktovie, možno sa najbližšie stretneme v Tramuntane s Vami. Vďaka dobrým cestám a vodičom zvyknutým na cyklistov to znie ako dobrý nápad aj pre menej skúsených cyklistov.

Michal

Túžite zažiť cyklistiku alebo pobyt na ostrove Mallorca a radi by ste sa naučili základy španielčiny a cestovateľskú slovnú zásobu? Skúste náš online kurz Cestovateľská španielčina.